EcoBoost Moottori
Koko on valttia, eikö? Aika perinteinen tapa ajatella. EcoBoost taas on kaikkea muuta kuin perinteinen.
Sen on täysin uusi tapa ajatella, mitä moottori voi tehdä. Näissä pienissä, kevyemmissä moottoreissa on monia innovatiivisia ominaisuuksia, joiden ansiosta polttoainetta kuluu vähemmän ja päästöt jäävät pienemmiksi. Silti niiden suorituskyky pysyy hyvänä.
Ei ihme, että 1.0-litrainen EcoBoost-moottori voitti Kansainvälisen Vuoden Moottori -palkinnon kolme kertaa peräkkäin.
EcoBoost-moottorille jokainen pisara polttoainetta on tärkeä. Niin tärkeä, että se vähentää ratkaisevasti sekä polttoaineen kulutusta että CO2-päästöjä – niinkin alhaiseksi kuin 99 g/km. Yksityiskohtaiset tiedot polttoaineen kulutuksesta ja CO2-päästöistä ovat nähtävillä alempana tällä sivulla.
Suoraruiskutuksen ansiosta EcoBoost-moottori saavuttaa merkittävät kulutusluvut.Tarkka määrä erittäin paineistettua polttoainetta ruiskutetaan suoraan palotilaan. Tämä innovatiivinen ja tehokas tapa käyttää polttoainetta tarkoittaa sitä, että EcoBoost-moottori pysyy "laihan palamisen" -tilassa ja käyttää minimimäärän polttoainetta mm. matkanopeudessa.
Jokaisessa EcoBoost-moottorissa on turboahdin, joka tuottaa enemmän voimaa kuin moottorin koko antaa olettaa. Turboahdin käyttää hyväksi pakokaasut, jotka ovat yleensä hukkakaasuja, puskee tehokkaamin paineilmaa moottoriin ja tuottaa valtavasti tehoa. 1.0 litran EcoBoost-moottori voi yltää jopa 140 hv:n suorityskykyyn, samaan kuin vanhempi ja raskaampi 1.6 litran bensiinimoottori.
Turbo tuottaa runsaasti vääntöä (voimaa, joka saa pyörät pyörimään). Tämä tekee EcoBoost-moottoreista joustavia tieosuuksilla, joilla tarvitaan vähemmän vaihteita. Mukautuva nokka-akseli nostaa vääntömomenttia jo alhaisilla kierroksilla, ja ylläpitää huipputehon pidempään. Vielä yksinkertaisemmin: saat välittömästi reagoivaa voimaa kiihdytykseen – kuten ohittaessasi pitkää ja hidasta ajoneuvoyhdistelmää.
Palkittu 1.0 litran EcoBoost-moottori on saatavana eri tehoisena: 100 hv, 125 hv ja 140 hv. Se on liitetty myös 1.5, 1.6 ja 2.0 litran moottoreihin sekä erityisesti viritettyyn 2.3 litran EcoBoost-moottoriin, joka antaa maksimaalisen suorituskyvyn uudelle Mustangille ja Focus RS:lle. 1.0 litran EcoBoost-moottoria käytetään myös Fiestan ralliautoissa kaikkialla maailmassa. 1.6 litran moottori taas liikuttaa F4-sarjaa.