Mikä on automaattisen vaihteiston ja PowerShift-vaihteiston ero?
Perinteinen automaattivaihteisto on hydraulikäyttöinen järjestelmä, joka perustuu momentinmuuntimeen ja planeettapyörästöön. Perusperiaatteena on, että paineistettu hydraulineste ohjaa kytkimen kytkeytymistä ja irtikytkeytymistä ja vaihteiden kytkeytymistä ja irtikytkeytymistä. Kun auton nopeus kiihtyy, paine muuttuu hydraulijärjestelmässä ja pakottaa vaihteiston vaihtamaan ylöspäin järjestelmän kaikkien vaihteiden läpi. Samat paineen muutokset pakottavat vaihtamaan alaspäin auton nopeuden hidastuessa.
PowerShift-vaihteisto hyödyntää kaksoiskytkinjärjestelmää; tämä edistynyt vaihteisto esivalitsee seuraavan vaihteen kuljettajan puolesta, jolloin tehoa ei häviä vaihdettaessa. Ensimmäinen kytkin hoitaa 1., 3. ja 5. vaihteen; toinen kytkin hoitaa 2., 4. ja 6. vaihteen. Kun esimerkiksi ykkösvaihde on valittuna, toinen kytkin on irtikytkettynä vaikka toisen vaihteen hammastus on kytkettynä. Kakkosvaihteelle vaihtaminen irrottaa ykkösvaihteen kytkennän, kytkee toisen kytkimen ja kytkee kolmosvaihteen hammastuksen. PowerShiftin erittäin nopean ja saumattoman vaihteenvaihdon avulla ajaminen on tasaisempaa, polttoainetta säästyy ja CO2-päästöt pienenevät normaaliin automaattivaihteistoon verrattuna.
Lisätietoja PowerShift-vaihteistosta