Eurooppalaiset päästönormit
Eurooppalaisten päästönormien tarkoituksena on ilman laadun parantaminen ja terveellisempi hengitysilma.
Seuraavat päivämäärät ovat uusien autojen tyyppihyväksynnän voimaantuloaikoja. Suluissa on annettu kaikkien uusien autojen rekisteröinnin mukainen voimaantuloaika, joka on tavallisesti yhtä vuotta myöhäisempi. Näiden kahden päivämäärän välillä rekisteröity auto on mahdollisesti vastaavan päästönormin mukainen, ja suluissa olevan päivämäärän jälkeen rekisteröity auto täyttää varmasti päästönormin vaatimukset.
CO = hiilimonoksidi l. häkä
NOx = typen oksidit
HC = hiilivedyt
PM = hiukkaspäästöt
Euro 1 (EC93)
Heinäkuu 1992 (tammikuu 1993)
Euro 1 -päästörajat
- CO – 2,72 g/km (bensiini ja diesel)
- HC+ NOx – 0,97 g/km (bensiini ja diesel)
- PM – 0,14 g/km (vain diesel)
Euro 2 (EC96)
Tammi 1996 (tammikuu 1997)
Euro 2 -päästörajat (bensiini)
- CO – 2,2 g/km
- HC+ NOx – 0,5 g/km
- PM – ei rajoitusta
Euro 2 -päästörajat (diesel)
- CO – 1,0 g/km
- HC+ NOx – 0,7 g/km
- PM – 0,08 g/km
Euro 3 (EC2000)
Tammi 2000 (tammikuu 2001)
Euro 3 -päästörajat (bensiini)
- CO – 2,3 g/km
- HC – 0,20 g/km
- NOx - 0,15
- PM – ei rajoitusta
Euro 3 -päästörajat (diesel)
- CO – 0,64 g/km
- HC+ NOx – 0,56 g/km
- NOx – 0,50 g/km
- PM – 0,05 g/km
Euro 4 (EC2005)
Tammi 2005 (tammikuu 2006)
Joihinkin Euro 4 -dieselautoihin on asennettu hiukkassuodatin.
Euro 4 -päästörajat (bensiini)
- CO – 1,0 g/km
- HC – 0,10 g/km
- NOx – 0,08
- PM – ei rajoitusta
Euro 4 -päästörajat (diesel)
- CO – 0,50 g/km
- HC+ NOx – 0,30 g/km
- NOx – 0,25 g/km
- PM – 0,025 g/km
Euro 5
Syyskuu 2009 (tammikuu 2011)
Euro 5 -normi kiristi dieselmoottorien hiukkaspäästöjen raja-arvoja. Uusien vaatimusten täyttämiseksi kaikkiin dieselautoihin piti asentaa hiukkassuodattimet.
Euro 5 -päästörajat (bensiini)
- CO – 1,0 g/km
- HC – 0,10 g/km
- NOx – 0,06 g/km
- PM – 0,005 g/km (vain suoraruiskutus)
Euro 5 -päästörajat (diesel)
- CO – 0,50 g/km
- HC+ NOx – 0,23 g/km
- NOx – 0,18 g/km
- PM – 0,005 g/km
- PM – 6,0x10 ^11/km
Euro 6
Syyskuu 2014 (syyskuu 2015)
Euro 6 -normi edellyttää dieselmoottorien NOx-päästöjen merkittävää vähennystä (67 prosentin vähennys verrattuna Euro 5 -normiin) ja luo samanlaiset normit bensiini- ja dieselautoille.
Euro 6 -päästörajat (bensiini)
- CO – 1,0 g/km
- HC – 0,10 g/km
- NOx – 0,06 g/km
- PM – 0,005 g/km (vain suoraruiskutus)
- PM – 6,0x10 ^11/km (vain suoraruiskutus)
Euro 6 -päästörajat (diesel)
- CO – 0,50 g/km
- HC+ NOx – 0,17 g/km
- NOx – 0,08 g/km
- PM – 0,005 g/km
- PM – 6,0x10 ^11/km