Kuinka sähköauto valmistellaan?
Toiminta-alue, ajoneuvon suorituskyky ja matkustamon mukavuustaso voidaan optimoida ajastamalla lähtöaika lähtö- ja mukavuusasetusten avulla. Toiminto paitsi lämmittää tai jäähdyttää matkustamon tarpeen mukaan myös valmistelee akun parasta mahdollista toiminta-aluetta ja suorituskykyä silmällä pitäen asetetun lähtöajan perusteella.
Noudata seuraavia ohjeita sen mukaan, mikä ajoneuvo on kyseessä:
Fordin täyssähköinen Explorer ja Capri
Voit parantaa ajoetäisyyttä ja tasavirtalatauksen suorituskykyä ajoittamalla lähtöajat ja matkustamon mukavuustason lähtö- ja mukavuustoiminnon avulla. Toiminto paitsi lämmittää tai jäähdyttää matkustamon se myös tarvittaessa valmistelee akun parasta mahdollista toiminta-aluetta ja suorituskykyä silmällä pitäen asetetun lähtöajan perusteella.
Voit aktivoida akun esilämmityksen manuaalisesti, kun olet liikkeellä. Avaa latausnäyttö ja siirry Optimoi-välilehteen. Todellinen tasavirtapikalatausominaisuus on näkyvissä siellä. Valitse alareunassa Aloita akun lämmitys.
Vaihtoehtoisesti voit aktivoida Pikalataustoiminnon optimointi. Heti kun SatNav-aikataulut ovat tasavirtapikalaturissa, akun valmistelu tehdään automaattisesti. Varmista ennen sitä, että olet aktivoinut Sähköajoneuvon reittisuunnittelijan Lataus- tai SatNav-asetuksissa Pikalatauksen automaattinen optimointi.
Muut Fordin sähköautot
Lähtö- ja mukavuustoimintojen avulla voidaan hallita latausaikoja siten, että matkustamo ja korkeajänniteakku lämmitetään tai jäähdytetään latauksen aikana. Näin ajoneuvo on lähtövalmiina haluttuun lähtöaikaan. Asettamalla lähtöajan ajoneuvosi voi käyttää latausaika-asetuksia sähkökustannusten minimoimiseen sekä priorisoida lataamisen loppuun ennen aikataulun mukaista lähtöä. Kalenterinäkymässä voidaan ohjelmoida kaksi lähtöaikaa päivässä kullekin viikonpäivälle.
Huomio: akun esikäsittelyä ja matkustamon mukavuustasoa hallitaan lähtö- ja mukavuustoiminnoilla. Akun esikäsittelyä varten ei ole erillistä manuaalista ohjausta. Järjestelmä säästää akku hidastamalla tasavirtalatauksen nopeutta. Se perustuu akun lämpötilaan, akun varaustilaan ja akun kuntoon. Kylmissä lämpötiloissa saatat huomata, että tasavirtalataus kestää kauemmin, kun ympäristön lämpötila on alle 10 °C. Ilmastoinnin sammuttaminen tai ilmastointilaitteen lämpötilan ja tuulettimen asetusten alentaminen tasavirtalatauksen ensimmäisten 10–15 minuutin aikana mahdollistaa akun lämpenemisen ja latausnopeuden paranemisen. Kun lämpötila on nolla alapuolella, matkustamon lämmityksen sammuttaminen kokonaan ensimmäisten 10–15 minuutin tasavirtalatauksen ajaksi voi nopeuttaa latausta merkittävästi. Vaihtovirtalatauksessa ajoneuvo on pidettävä kytkettynä latausasemassa, kun ulkolämpötila on erittäin korkea tai erittäin matala. Tällä tavoin järjestelmä voi ylläpitää korkeajänniteakun suorituskyvyn mahdollisimman hyvänä.
Katso lisätietoja omistajan käsikirjasta.